Σάββατο, Ιουνίου 15, 2013

Τεχνολογία και τρίτη ηλικία


Όσο γερνάω, τόσο περισσότερη και καλύτερη τεχνολογία χρειάζομαι. Δεν εννοώ μόνον την ιατρική τεχνολογία που μου μετράει την πίεση, το σάκχαρο, τα λιπίδια. Σίγουρα και αυτή.
Ούτε μόνο την υποστηρικτική τεχνολογία που με βοηθάει να βλέπω (γυαλιά, τεχνητοί φακοί) να μασάω (τεχνητά δόντια, εμφυτεύματα) να ακούω (ακουστικά κλπ.).

Κυρίως εννοώ την τεχνολογία που με συμπληρώνει και με προεκτείνει – αυτή που από χρόνια ονομάζω προεκτατική. Π. χ.: στην ηλικία μου δεν μπορώ να τρέξω ούτε 100 μέτρα. Χρειάζομαι λοιπόν ένα αυτοκίνητο που να κάνει 0-100 σε κάτω από 10 δευτερόλεπτα, για να μου δίνει την ψευδαίσθηση της ταχύτητας. Ένα αυτοκίνητο με γρήγορο και ακριβές τιμόνι, καλά κρατήματα  και φρένα,  να μου δίνει την αίσθηση της ευελιξίας.  Όσο λιγότερο ακμαίος είμαι εγώ, τόσο πιο ακμαίο και ζωντανό θέλω να είναι το κινητικό μου συμπλήρωμα.
Επειδή η μνήμη μου εξασθενεί, χρειάζομαι έναν υπολογιστή με μεγάλη μνήμη και γρήγορη σύνδεση στο Διαδίκτυο, που να μου βρίσκει ότι ψάχνω. Και φυσικά με ένα γρήγορο επεξεργαστή και δυνατή κάρτα οθόνης. Ακόμα ένα έξυπνο κινητό με επίσης ταχύτατο επεξεργαστή, τετραπύρηνο ή και οκταπύρηνο, σε πολλά μεγκαχέρτς και μεγάλη οθόνη, άνετη στο διάβασμα. Δεν θα με χάλαγε και ένα καλό τάμπλετ…

Όσο πιο αδύναμος γίνομαι, τόσο πιο δυνατά εργαλεία απαιτώ. Η τεχνολογία έχει αλλάξει τα γηρατειά. Όχι μόνο έχει παρατείνει την διάρκεια της ζωής, όχι μόνο με την επανάσταση του Βιάγκρα (που σεμνότυφα αποσιωπούμε) έχει επεκτείνει την σεξουαλική δραστηριότητα, αλλά μας δίνει και τα μέσα να νιώθουμε ακμαίοι και δυνατοί, ακόμα κι όταν πια δεν είμαστε.

Οι περισσότεροι υπερήλικες εξαρτώνται απόλυτα από την τεχνολογία των φαρμάκων – χάρις σε αυτά λειτουργούν σωστά καρδιά, νεφρά και στομάχι – να το θυμούνται αυτό οι αντίπαλοι της τεχνολογίας…

Νέος ανεβαίνεις δύο-δύο τις σκάλες, μεγάλος χρειάζεσαι οπωσδήποτε το ασανσέρ. Θέλεις δυνατότερο φως όταν διαβάζεις, θέλεις περισσότερη ζέστη το χειμώνα και δροσιά το καλοκαίρι. Όλα αυτά είναι τεχνολογικά επιτεύγματα. Τα θεωρούμε συχνά αυτονόητα – τόσο απλά, όπως το ότι  ανάβει το φως όταν γυρίσουμε τον διακόπτη. Ε! λοιπόν χρειάστηκαν αιώνες μελέτης και έρευνας για να πραγματοποιηθεί αυτό το το κλικ.

Λένε για τους νέους. Όμως οι γέροι χρειάζονται περισσότερο τα τεχνήματα. Αγκαλιά πάνε τεχνολογία και τρίτη ηλικία – να το θυμάστε αυτό!
Η Σώτη Τριανταφύλλου κι εγώ συζητάμε για την τεχνολογία και τους νέους - χθές στον Ιανό. Το κείμενο αυτό το διάβασα εκτός προγράμματος. Φωτογραφίες Π. Αριστοτελίδης.